دوشنبه ۲۱ اسفند ۰۲

در مناطق کمتر توسعه یافته، مالیات حقوق شاغلین چگونه محاسبه می‌شود؟

ارائه مشاوره تخصصی توسط مشاوران برتر کشور به صورت تلفنی و آنلاین در 11 حوزه، بیمه و قانون کار، حقوقی، طلاق، خانواده، مالی و مالیاتی ، کسب و کار و...

در مناطق کمتر توسعه یافته، مالیات حقوق شاغلین چگونه محاسبه می‌شود؟

۲ بازديد

مالیات حقوق مشاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
اغلب حقوق خالص دریافتی کارمندان از مقدار مشخص شده در فیش حقوق یا قرارداد استخدام آنها کمتر است. همواره مبالغی تحت عنوان بیمه و مالیات بر درآمد از مبلغ حقوق کسر می‌شود. صاحبان مشاغل و کارفرمایان بایستی هر ماه مبلغی را تحت عنوان مالیات بر درآمد کارکنان خود به‌حساب دولت بپردازند.

لکن بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی هر ساله بخشی از درآمد اشخاص مختلف از پرداخت مالیات حقوق معاف می‌گردد. یکی از موارد معافیت کارکردن در مناطق کمتر توسعه یافته است. علاوه بر سایز مزایای حقوق که از پرداخت مالیات معاف‌اند، تا میزان ۵۰ درصد از حقوق افراد شاغل در این مناطق شامل مالیات نخواهد شد.

باتوجه‌به تعدد اقلام معاف از مالیات حقوق استفاده از تجارب افراد خبره امری ضروری است. به این منظور می‌توانید از خدمات مشاور مالیاتی آنلاین کارمنتو در هر جای ایران، در خصوص هر کسب‌وکاری و در هر زمانی استفاده کنید.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات بر حقوق می‌شوند؟

به‌طورکلی درآمدی که یک شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر خواه شخص حقیقی، خواه شخص حقوقی در مقابل تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران به طور نقد یا غیر نقد دریافت می‌کند، مشمول پرداخت مالیات بر حقوق می‌گردد.

بنابراین، تمامی افرادی که به هر شکلی مشغول به کار هستند، حقوق دریافت می‌نمایند و بیمه تأمین اجتماعی برای آنها اخذ می‌شود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را تحت عنوان مالیات حقوق به وزارت اقتصاد و دارایی بپردازند.

میزان مالیات بر درآمد در هر سال با سال قبل و بعد تفاوت دارد. بر اساس بخشنامه‌هایی که به کارفرماها و بنگاه‌های اقتصادی ارسال می‌گردد نرخ مالیات بر درآمد ابلاغ می‌شود. هر کارفرما وظیفه دارد که مالیات بر درآمد را از حقوق و مزایای کارکنان خود کسر و به‌حساب وزارت امور اقتصاد و دارایی واریز کند.

کارمنتو با بیش از ۳۵۰ مشاور متخصص در سراسر ایران همکاری می‌کند. شما می‌توانید از مشاوره تلفنی مالیات با قیمتی معقول پیرامون چالش‌های مالیاتی خود استفاده کنید.

چه مزایایی مشمول مالیات بر درآمد حقوق نمی‌شوند؟

هر فردی باتوجه‌به قرارداد و میزان کارکرد ماهیانه‌اش مقداری حقوق دریافت می‌کند، بر اساس نرخ‌های اعلام شده از سوی دولت مقداری از درآمد اشخاص مشمول پرداخت مالیات می‌گردد. اما همواره اقلامی از درآمد افراد از شمول مالیات معاف می‌گردند. موارد معافیت از مالیات بر درآمد مطابق اعلام سازمان تأمین اجتماعی عبارت است از:

  • معافیت سالانه مالیاتی اعلام شده توسط دولت
  • پاداش افزایش تولید
  • خسارت اخراج
  • مزایا پایان کار (سنوات)
  • حقوق ایام مرخصی استفاده نشده
  • حقوق بازنشستگی
  • مستمری پرداختی به وراث
  • وجوه پرداختی بابت فوت، بازنشستگی، ازکارافتادگی، استعفای کارگر
  • هزینه‌های سفر و فوق‌العاده مأموریت درصورتی‌که مأموریت مربوطه مرتبط با فعالیت شرکت و ۵۰ کیلومتر از محل اصلی شرکت دورتر و یا ناچار به توقف شبانه جهت انجام کار موقت گردد.
  • عیدی و پاداش آخر سال به میزان یک دوازدهم معافیت سالانه
  • مزایای غیرنقدی به میزان دو دوازدهم معافیت سالانه
  • هزینه‌های درمان بیمه تأمین اجتماعی کارمند و بیمه‌های تکمیلی وی و اعضای خانواده
  • حقوق نیروهای مصلح
  • حق تضمین کسر صندوق
  • پاداش نهضت سوادآموزی
  • حق شیر
  • مابه‌التفاوت کمک‌هزینه مسکن خوار و بار در ایام بیماری
  • هزینه عائله‌مندی
  • وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن

غیر از موارد فوق‌الذکر کلیهٔ پرداختی‌های مستقیم کامندان باید وارد جدول مالیات بر درآمد شود و مالیات آن طبق نرخ اعلام شده کسر و تا پایان ماه بعد به‌حساب دارایی واریز شود.

لازم به ذکر است که ۵۰ درصد از درآمد کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته مشمول پرداخت مالیات حقوق نخواهد شد؛ بنابراین مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته با ۵۰ درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

باتوجه‌به تعدد مزایای معاف از مالیات توصیه می‌کنیم با اخذ مشاور مالیات انجام درست و قانونی امور مالیاتی کسب‌وکار خود را تضمین کنید.


چه مزایایی مشمول مالیات بر حقوق نمی شوند

محاسبه مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته

معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد، به‌منظور حمایت از بخش‌های خاص جامعه و تشویق آنها به کار و فعالیت بیشتر برقرار شده است. بر اساس ماده ۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم پنجاه‌درصد (۵۰%) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافتـه طبـق فهرسـت سـازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بخشوده می‌شود. بنابراین معافیت مالیاتی مناطق کمتر توسعه یافته به میزان ۵۰ درصد تعیین شده است.

محاسبه مالیات حقوق کارکنانی که در مناطق کمتر توسعه یافته مشغول به کار هستند، بدین نحو است که ۵۰ درصد مالیات بر حقوق آنها بخشیده خواهد. به‌منظور محاسبه، میزان مالیات این افراد مانند کارکنان عادی محاسبه و سپس نصف آن را به‌عنوان معافیت کسر خواهد شد و الباقی توسط کارفرما پرداخت می‌گردد.

لازم به ذکر است لیست این مناطق کمتر توسعه یافته موضوع ماه ۹۲ قانون مالیات مستقیم توسط تصویب‌نامه در خصوص تعیین مناطق محروم و کمتر توسعه یافته  در امور حمایتی پیش‌بینی شده است.

سخن پایانی

چه کارفرما باشید چه در استخدام شخصی باشید با مفهوم مالیات حقوق سروکار دارید. در واقع هر کارفرما باید مالیاتی که نسبت به حقوق و مزایای کارمندان تعلق می‌گیرد را از حقوق آنها کسر و به خزانه دولت بپردازد. اما لزوماً همهٔ فاکتورهای موجود در فیش حقوق مشمول اعمال مالیات بر درآمد نمی‌شوند؛ برخی از مزایای حقوق و همچنین برخی افراد از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند.

یکی از موارد معافیت مالیاتی که کارکنان و کارفرماها اغلب نسبت به آنان بی‌اطلاع هستند معافیت مالیاتی افراد شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته است. در واقع هر کس در مناطق کمتر توسعه یافته کار می‌کند تنها تا میزان ۵۰ درصد از حقوق دریافتی حقوق تعهد مالیاتی دارد.

کارمنتو یک پلتفرم است که با بیش از ۳۵۰ مشاور متخصص در حوزه‌های مختلف همکاری می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از تجارب مشاور مالیاتی مسائل و چالش‌های مالیاتی خود را حل کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در وی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.